30 jun. 2022

Een (prijzen)oorlog om klei en keramiek

Er is iets aan het bewegen in onze markt. Na een rondreis van zes weken langs onze leveranciers in Turkije, Frankrijk, Italië en Spanje is dat wel het minste wat we kunnen zeggen. Vooral de prijs van keramiek en de beschikbaarheid van ‘oorlogsklei’ waren hot topics. We leggen je uit wat er aan de hand is.

Een (prijzen)oorlog om klei en keramiek

Totaal verkeerde perceptie

Een eerste overduidelijke boodschap die we bij onze fabrikanten opvingen, was dat de perceptie van ‘een tegel mag niet veel kosten’ absoluut moet worden bijgesteld. De keramische tegel is de laatste jaren te vaak afgedaan als een goedkope oplossing voor bevloering. Dat beeld is helaas ook overgenomen door de projectmarkt, doe-het-zelfzaken, architecten, projectontwikkelaars en bepaalde bouwmaterialenhandels. Gevolg: geen enkele fabriek (zelfs in Brazilië) wil nog de focus leggen op 60x60, laat staan kleiner. Ze zullen ze nog produceren, maar dan tegen een correcte prijs en niet meer verlieslatend.

Als groothandel, importeur, verkopers van tegels, kleinhandel, agenten, voorschrijvers, vloerders, architecten en aannemers hebben we allemaal de taak om die foute perceptie om te draaien en de prijs van keramische tegels te rechtvaardigen. Keramiek mag en zal nooit meer ‘het goedkope alternatief’ worden. Het blijft wél betaalbaar als je het in het juiste daglicht stelt en over de juiste productinformatie beschikt. Iets waar we al jaren voor wedijveren. Maar als we dit goed doen, zal iedereen daar de vruchten van plukken.

Een particulier die één keer tegels aankoopt, weet tenslotte niet dat de tegel die hij graag ziet vandaag 55 euro kost en vorig jaar slechts 40 euro. Neen, hij kiest voor de tegel binnen een bepaald budget en met een bepaalde look. Ook de projectmarkt moet de handelswaarde van keramische tegels stante pede naar boven aanpassen, met 10 tot 15 euro. Wie vandaag nog beweert tegels te kunnen leveren aan een handelswaarde van 30 euro is verkeerd bezig en geeft een totaal verkeerd signaal naar de markt.

Een andere conclusie na onze Europese rondgang, is dat de prijzen niet meer gaan dalen, tenzij de energietaks of andere taksen die in het leven werden geroepen, zouden wegvallen. We moeten ons opmaken voor een nieuwe wereld, maar daarom geen slechtere. Integendeel.

Arciblansa: een uniek bezoek

Het meest aandoenlijke verhaal dat we op onze tournee hoorden, was deze van de Terre de la Guerre of de oorlogsklei. De fabrieken die we in Spanje bezochten laten slechts hoogst uitzonderlijk pottenkijkers toe, want dit is het hart van het systeem, de levensader van de keramiek.

Na lang aandringen en dankzij onze goede relaties met de mensen van Peronda, kregen we de unieke kans om Arciblansa te mogen bezoeken. De naam Arciblansa is weinig bekend, hoewel de fabriek meer dan 30 procent van de grondstoffen levert voor het maken van keramische tegels. Hun klei wordt zelfs geëxporteerd naar Italië. Om je een idee te geven van de omvang: Arciblansa voert jaarlijks 1 miljoen ton klei uit.

In de fabriek vind je meer dan 30 kleimengelingen. Daartussen zit ook de Donbass-klei of de Terre de la Guerre. Waar tot voor kort niemand zich veel vragen over stelde, is door de oorlog in Oekraïne plots meer dan ooit een hot topic. Voor de sector is de aanvoer van deze kleisoort immers van levensbelang.

Nobelprijs voor Keramiek 2022

De laatste boten met Donbass-klei zijn eind maart nog aangeleverd, goed om het jaar te vervolmaken. Wat er daarna zal gebeuren, weet niemand. Gaat de sector stilvallen? Zeker niet! Gaan er producenten na de zomer moeilijkheden krijgen? Zeker wel! Sommige fabrikanten zijn wel al enkele maanden bezig met het testen van alternatieve kleisoorten in de eigen labo’s. In samenwerking met de universiteit van Castellon, divisie keramiek, worden ook nieuwe formules ontwikkeld. Dat lijkt eenvoudig, maar is het niet. De klei moet ‘pakken’ met de huidige emailsoorten. De persoon die dit oplost, wint ongetwijfeld de Nobelprijs voor Keramiek 2022.

Onze slotconclusie?

Er heerst veel onzekerheid, maar het is niet allemaal kommer en kwel. De sector is te sterk om stil te vallen. Dus ja, er komen nieuwe collecties uit op Cersaie 2022. Toch zullen we ons moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit en is het de verantwoordelijkheid van de hele keten om het keramisch verhaal correct (geprijsd) te brengen naar iedereen die in contact komt met keramiek.

Is dit ook iets voor jou?

Delen

Vorig bericht Volgend bericht Terug naar overzicht